Reviews worden ook in advocatuur heel gewoon

 in Blog

Als het aan advocaat Bart Appels ligt, staan straks op alle advocatensites reviews door cliënten. Goede en de slechte beoordelingen, zonder censuur. Het is even wennen, maar past in de transparante cultuur die we te danken hebben aan internet. Ik vind het goed nieuws.

Wakker liggen van een negatieve recensie

Waarom zou je de advocaat geloven die zegt dat hij zo goed is zijn vak? Het hotel, reisbureau, restaurant en de loodgieter geloof je ook niet meer op zijn woord. De consument, zakelijk en particulier, checkt eerst online de ervaringen van anderen. De review-economie is de nieuwe werkelijkheid. En tot overmaat van ramp voor slechte dienstverleners, is de consument eerder geneigd een review te schrijven als ze niet tevreden zijn. Bart Appels werkt al jaren met reviews op zijn site echtscheidingswinkel en ligt nog regelmatig wakker van een negatieve recensie van een klant.

Op verkoop gerichte website

Appels is een andere advocaat dan de meeste advocaten die ik heb ontmoet, alleen al om zijn vernieuwingsdrang. Hij begon eind jaren negentig zijn kantoor onder de naam echtscheidingswinkel en had er direct een op verkoop gerichte website bij. Dat in een tijd waarin de meeste sites veredelde brochures waren. Als ze er al waren. Ik slenterde met hem voor de Frisse Neus interview voor het Advocatenblad van de Amsterdamse Wibautstraat naar Ouderkerk aan de Amstel. Gelukkig kregen we een lift terug van fotograaf Erik van der Burgt, want al wandelend waren we ver afgedwaald.

Openheid is de norm

Vernieuwen en ondernemen vindt Appels eigenlijk leuker dan advocaat zijn, vertelde hij in het interview. Vernieuwend in de advocatuur is zijn open manier van communiceren, via internet. Zowel met zijn kantoor als met een redelijk nieuw initiatief als rechtswinkel.nl is openheid de norm. Op de site kunnen consumenten juridische vragen stellen. Aangesloten advocaten geven daar antwoord op en kunnen zichzelf zo met hun inhoudelijke kennis profileren. En klanten geven aan of ze het antwoord nuttig vonden. Met een review.

Durf reviews op je site te zetten

Ook in de advocatuur worden reviews heel gewoon, daar durf ik wel een weddenschap over af te sluiten. Een review is voor elke advocaat een nuttige manier om zich te profileren met de vaak vrijwillige hulp van cliënten. Technisch is zo’n systeem heel makkelijk te integreren in de meeste websites, via bijvoorbeeld review-site KiYoh. Maar onderschat vooral de culturele component niet. Advocaat Appels gebruikt de feedback voor constante verbetering van zijn dienstverlening. En je moet aan je cliënt durven vragen wat hij van je dienstverlening vond.

Wie durft? Sparren over je positionering, dienstverlening of communicatie? Bel voor een afspraak.

Lees hier het Frisse Neus-interview met Bart Appels uit het Advocatenblad van mei 2015.

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten
    Showing 4 comments

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken