Recruitmentsites advocatenkantoren kunnen beter
De meeste advocatenkantoren zijn constant op zoek naar nieuw talent. Die topadvocaten in de dop moeten verleid worden, want zij hebben hun eerste werkgever voor het uitkiezen. Een van de ‘lokkertjes’ is een mooie recruitmentsite. Voor het Advocatenblad vroeg ik drie recruiters daar kritisch naar te kijken.
‘Honderd procent oriënteert zich online’
In het artikel ‘Werven doe je zo’ kijken ‘professioneel bemoeial’ Bas van de Haterd, arbeidsmarktreclameman Onno Gout en schrijver van boeken over online recruitment Jacco Valkenburg naar de recruitmentsites van Stibbe, Houthoff, Nauta, De Brauw, Van Doorne, AKD, Loyens en nog een paar grote kantoren. Van de Haterd organiseert jaarlijks een beautycontest voor recruitmentsites, het event Digitaal-Werven, en daar staat nooit een advocatenkantoor tussen. Hij is dan ook nogal kritisch: ‘Ik denk dat de eerste die besluit het echt goed aan te pakken en uniek te zijn, snel een gigantische voorsprong pakt. Want vergis je niet, honderd procent van de jongeren oriënteert zich online.’
Hoog in de zoekresultaten
Valkenburg vraagt zich af waarom alle kantoren kiezen voor een aparte URL, zoals www.werkenbijstibbe.nl (een van de beteren!) en www.werkenbijakd.nl. De sites vallen zelden onder de corporate website. ‘Zonde, want je wilt hoog in de zoekresultaten van Google komen, als iemand zoekt naar een vacature als advocaat-stagiair.’ Ook het gebruik van de sites op een smartphone valt hem niet mee. De Brauw doet dat wel goed volgens hem, daar kun je wel makkelijk je cv uploaden of solliciteren met je LinkedIn-profiel. Valkenburg is kritisch over de geringe mogelijkheden tot interactie. ‘Eigenlijk zijn al deze sites vooral statische websites, met alleen maar eenrichtingsverkeer. De kans om iets terug te zeggen krijg je als zoekende starter zelden.’
Site weerspiegelt de cultuur van het kantoor
Onno Gout js gecharmeerd van de recruitmentsite van De Brauw. ‘Al jaren een voorbeeld die een specifieke doelgroep aanspreekt, met korte teksten en korte video’s. Het design en de kwaliteit van de inhoud zullen jonge advocaten absoluut aanspreken.’ Volgens hem is het belangrijk dat de site de cultuur van het kantoor weerspiegelt. ‘Krijg je goed inzicht in de kernwaarden van deze werkgever? En kun je vaststellen of je een match hebt met de organisatie?’
Lees hier het hele artikel Zo werkt werven in het Advocatenblad van november 2015.
Behoefte aan een unieke recruitmentsite voor je advocatenkantoor? Bel of mail me!