Publiceren kun je leren

 in Blog

Elke advocaat is de uitgever van zijn eigen content. Als je iets interessants te melden hebt (en welke advocaat heeft dat niet!) en je hebt een goede website, dan staat je blogpost er zo op. Die publicatie zet je door in de sociale media en je hebt een potentieel bereik dat groter is dan menig regionaal dagblad tegenwoordig. In het Advocatenblad van mei 2014 heb ik een aantal media die advocaten kunnen gebruiken op een rijtje gezet.

LinkedIn

Publiceren op LinkedIn is makkelijk en wat mij betreft onmisbaar. Op een druilerige zondagmiddag schrijf je je eigen profiel en als je de LinkedIn-app op je smartphone hebt, is ook het plaatsen van een update erg eenvoudig. Petra ter Doest schreef er een handig boekje over, Publiceren over jezelf, dat vooral ingaat op LinkedIn.

Bloggen

Een weblog beginnen is echt makkelijk, althans, het technische deel. Hem doorzetten met een goede frequentie en dagelijks of minimaal wekelijks iets interessants schrijven is een stukje lastiger. Voor het artikel in het Advocatenblad sprak ik blogger Jeroen Mirck, die tips geeft voor (juridische) bloggers. Op zijn site staan nog veel meer how to blog-tips.

Opiniepagina FD of NRC

Hoe vaak hoor ik een advocaat of diens communicatiecollega’s niet uitroepen dat ze graag een verhaal publiceren op de opiniepagina’s van Het Financieele Dagblad of in de NRC. Die kranten worden veel gelezen door hun doelgroep, dus wat is er mooier dan daarin staan met je naam? Folkert Jensma, juridisch redacteur (en oud-hoofdredacteur) van NRC, zei het heel mooi: de lezer kaatst als een vlieg over de pagina’s van de krant. Dus zelfs als je de krant haalt (het grootste deel van de aangeboden artikelen komt er niet) dan heb je nog maar een kleine kans dat je verhaal wordt gelezen. Het verhaal dat je aanlevert moet echt iets nieuws toevoegen aan wat er al in de krant staat.

Vakbladen

Nog een mooie tip voor advocaten die graag willen publiceren kwam van de redactiesecretaris van het Nederlands Juristenblad (NJB): ze publiceert korte artikelen graag en snel op de weblog van NJB en zit te springen om goede civielrechtelijke artikelen.

Televisie als hoofdprijs

Als je dan alles goed doet: regelmatig blogt, een stevige mening durft te uiten in sociale media, de pers snel en goed te woord staat, zowel lokaal als landelijk, en ook nog eens een goed, actueel artikel in de landelijke kranten publiceert, is de hoofdprijs een optreden op televisie bij Pauw en Witteman, bijvoorbeeld. Al zal niet elke advocaat dat als de ultieme beloning zien voor zijn publicatiedrift. Advocaat Jan Vlug adviseert zijn vakbroeders niet te bang te zijn: ‘Ze zijn er echt niet op uit om je te naaien.’ En zo is het natuurlijk met elke vorm van publiceren: niemand is er op uit om je onderuit te halen als je oprecht en authentiek publiceert over je vak. En potentiële cliënten zijn er erg mee geholpen.

Advocatenblad mei 2014: publiceren kun je leren

Lees hier het artikel Publiceren kun je leren in het Advocatenblad van mei 2014

 

 

 

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten
    Showing 2 comments
    • Pieter Sonneveld
      Beantwoorden

      En wij kunnen dit absoluut bevestigen! Inmiddels schrijven ruim 100 juristen op http://www.partnerinkennis.nl en heeft Dirkzwager een platform met ruim 5000 juridische nieuwsartikelen (1500 artikelen per jaar). Bereik ruim 1.2 miljoen pageviews met ruim 600.000 unieke bezoekers per jaar. Prettig bijkomend voordeel een enorme Google Ranking waarmee de online vindbaarheid van Dirkzwager advocaten & notarissen op specialistisch niveau een enorme impuls heeft gekregen.

      • Erik Jan
        Beantwoorden

        Mooie cijfers, dank voor het delen Pieter!

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken