Over Jurist in communicatie

Erik Jan Bolsius, Jurist in communicatieErik Jan Bolsius is een energieke, creatieve geest die lef en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Als jurist dacht hij al buiten de kaders, als communicatie-expert werd dat zijn vak. Hij studeerde af op de stelling dat extreem-rechts met recht verboden kon worden en werd daarmee onderwerp van een mediahype. Hij ging tijdschriften maken, kreeg 25.000 mensen aan het hardlopen met Start to Run van Nike en werd hoofdredacteur van een van de grootste personeelsbladen van Nederland, dat van de Rabobank. Met die ervaring kan hij zich met recht Jurist in communicatie noemen: een gedreven adviseur die juristen helpt zich beter te verkopen, door zijn juridische achtergrond te koppelen aan zijn jarenlange ervaring als communicatieadviseur.

Netwerk Jurist in communicatie

Met een flexibel netwerk van strategen, (online) designers, fotografen en tekstschrijvers biedt Jurist in communicatie voor elke opdrachtgever de juiste oplossing.
Zie hier zijn cv.

Kennismaken?

Bel voor een kop koffie: 06-24799842

Achtergrond

Missie: juristen aan betere dienstverlening helpen

Ik zie het als mijn missie juristen te helpen bij het op een toegankelijke manier aanbieden van hun dienstverlening. Daarmee help ik niet alleen de jurist, maar ook zijn klanten. Juridisch experts die vooral vertellen hoe goed ze zijn in hun vak, komen tot volle wasdom als ze open en persoonlijk gaan communiceren. Daarmee komen deze bevlogen vakmensen nog meer toe aan de kern van hun vak: bijstand verlenen aan hun cliënten. Deze missie en de manier ik die wil vormgeven is het gevolg van mijn ontwikkeling sinds het moment dat ik afstudeerde als jurist in Utrecht.

Hoofdredacteur personeelsblad Rabobank

Tot 2013 werkte ik als projectmanager communicatie bij Rabobank Nederland. Daarin was ik onder andere verantwoordelijk voor het personeelsblad (voor 50.000 collega’s). Toen het blad ophield maakten we vergelijkbare content voor het intranet. We publiceerden verhalen over de bedrijfscultuur van deze coöperatieve bank. Een bank die er niet puur voor de winst is, maar voor de financiële emancipatie van haar klanten. Dat aspect mocht wel wat sterker worden benadrukt. Het blad en het intranet gingen daarom sterk uit van de kernwaarden van de bank: respect, professionaliteit, integriteit en duurzaamheid.

Tekstschrijver en bladenmaker

Bij twee verschillende communicatiebureaus leerde ik de kunst om een ingewikkeld verhaal toegankelijk te maken. Ik werkte zo’n 10 jaar als tekstschrijver, projectredacteur en bladenmaker voor veel verschillende soorten klanten. Onder andere voor een pensioenfonds, accountants, woningcorporaties, uitgeverijen, maar ook voor sportmerk Nike. Je fantasie de vrije loop laten, creativiteit gebruiken bij soms lastige materie en altijd iets tastbaars creëren, waren steeds de basis van het werk.

In beweging brengen

De drang om mensen in beweging te krijgen kwam er het allerbeste uit in het project Start to Run van Nike. ‘De handleiding bij je loopschoenen’ noemden we het. Met Start to Run hielpen we beginnende hardlopers over de drempel heen door ze zes weken te begeleiden met goede trainingen. In een paar jaar tijd kregen we zo 25.000 mensen aan het hardlopen. Als de toonzetter, inspirator en maker van site, nieuwsbrieven en blad heb ik daar een grote rol in gespeeld.

Recht en onrecht als motivatie

Mijn keuze voor de studie rechten kwam voort uit een groot rechtvaardigheidsgevoel, samengevat in de begrippen recht en onrecht. In de scriptie Extreem-rechts met recht verbieden (1994) kon ik al mijn politieke, staatsrechtelijke en maatschappelijke interesses kwijt. In die scriptie betoogde ik dat je Janmaats CentrumDemocraten ook gewoon kon verbieden en door de rechter laten ontbinden.

Op radio, tv en in de krant

Die stelling riep een stroom aan reacties op in de media, met optredens bij Nova, Twee Vandaag, Radio 1 tot gevolg. Ook in alle kranten werd erover geschreven. Ik leerde snel mijn verhaal vertellen, liet me niet van mijn stuk brengen door tegenwerpingen en speelde het journalistieke spelletje mee. Het lukte me om een juridisch onderwerp speels over het voetlicht te brengen en er een politieke discussie over uit te lokken. Ik ontdekte ook hoe leuk het was om een ingewikkeld, specialistisch verhaal te vertellen voor een groot publiek. En eigenlijk is dat wat ik nog steeds doe, met en namens de juristen voor wie ik werk als Jurist in communicatie.

Visie

De juridische wereld is een van de laatste gesloten bolwerken in de economie. Ietwat gechargeerd gesteld:  verscholen achter een monopolie van kennis stuurt de jurist zijn facturen voor geleverde diensten. Door de kaarten tegen de borst te houden en maar mondjesmaat kennis te delen, houdt hij zijn positie in stand. Maar de wereld is veranderd, kennis ligt op straat, concurrentie wordt harder en klanten mondiger. In die wereld moet de jurist zijn waar(de) verkopen. Door zich open op te stellen, de mens achter de jurist te laten zien, kennis te delen, zich duidelijk te positioneren en zijn toegevoegde waarde te laten zien, krijgt hij dat voor elkaar. Jurist in communicatie kan daarbij helpen. Met scherpe, toegankelijke teksten en een duidelijke positionering, on- en offline.

Neem contact op

Niet leesbaar? Verander de tekst.

Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken