‘Mijn website helpt me echt niet aan nieuwe klanten.’ Sure
‘Mijn website is niet zo belangrijk, het meeste werk komt toch via mijn netwerk. Er komen echt geen nieuwe klanten via de site.’ Sure, ik hoor dit advocaten nogal eens beweren en ik denk dat ze gelijk hebben: veel klanten komen via je netwerk aan je naam. En bekijken daarna direct de website.
Je wordt gegoogled
Wat doe je zelf als eerste, wanneer iemand je een tip geeft voor een goed restaurant, een mooi hotel of een fantastische vakantiebestemming? Ja, je checkt het online. En dan moet wat men op de site ziet wel kloppen met wat er net over verteld is. Dat geldt helemaal precies hetzelfde voor advocaten. Of je nou in de zakelijke markt zit of in de particuliere, of je praktijk nou draait op toevoegingen of dikke facturen: je wordt gegoogled. Niet alleen door potentiële cliënten die geen idee hebben waar ze moeten zijn, maar juist ook door degene die jouw naam van iemand anders heeft doorgekregen.
Er staat ook op hoe anderen over je denken
Je website is het bewijs van je reputatie. Je zet erop waar je goed in bent, waar je hart sneller van gaat kloppen, in welke sectoren je thuis bent, hoe je je werk doet, wat je bereikt voor je cliënten, waarom je doet wat je doet. En als het goed is, staat er ook op hoe andere cliënten over je denken. Je vraagt om aanbevelingen, of werkt met reviews van (tevreden) cliënten en publiceert hun reacties. Ook in de advocatuur worden reviews steeds normaler, schreef ik vorig jaar al eens.
Als je netwerk je ambassadeurs zijn, is je website de ambassade
Dus ja, je krijgt veel cliënten via-via, je netwerk is je belangrijkste ambassadeur. Zie dan je website als je ambassade. Die zitten ook nooit op een industrieterrein in een aftands pand. Dus maak er wat van, zorg dat je site jou perfect vertegenwoordigt. En zorg dat hij gevonden wordt door regelmatig goede content te publiceren en te bloggen. Dan durf ik er wel een weddenschap op af te sluiten dat je site wel degelijk voor nieuwe cliënten gaat zorgen.