Kan een nieuw advocatenkantoor zonder businessplan?

 in Blog

Een businessplan volg je toch nooit, vertelde Jitteke Blussé van Oud-Alblas me tijdens een Frisse Neus-wandeling in Rotterdam. Dus bij het starten van haar nieuwe kantoor was er geen businessplan. Is dat niet wat onbezonnen? Ik denk het wel. Voorlopig heeft ze het gelijk aan haar zijde: de zaak loopt als een dolle.

Goede naam doet veel voor je kantoor

Mond-tot-mondreclame, je werk met veel bevlogenheid doen, een goede naam opbouwen: het zijn nog steeds de geijkte manieren van advocaten om hun kantoor te ontwikkelen. Voor de serie de Frisse Neus sprak ik recent Jitteke Blussé van Oud-Alblas, die net een nieuw kantoor begonnen is, het Rotterdamse Caland Lawyers. Er ligt geen gedegen businessplan aan het kantoor ten grondslag, maar haar naam als maritiem advocaat is dusdanig goed, dat klanten haar graag volgen naar haar nieuwe werkplek. En dat snap ik maar al te goed. Het is een leuke vrouw, die geen blad voor d’r mond neemt en volgens mij ook erg goed weet waar ze het over heeft.

Vooral veel plezier maken

Jitteke Blussé reageerde geamuseerd op mijn vraag naar een businessplan van haar nieuwe kantoor. ‘Welnee! Dat is vaak iets wat je opschrijft en toch niet gaat doen. Net als een recept dat je nooit volgt. Iedereen wil vooral veel plezier maken. We hebben genoeg ideeën, en daar hebben we het met elkaar over. De enige echte afspraak is dat als iets niet goed voelt, we dat in de kern aanpakken, dat je niks gaat laten etteren.’

Koers in een vooraf bepaalde richting

So far voor de businessdevelopers in de advocatuur? Nee, hoe sympathiek ik het verhaal van Jitteke Blussé ook vind, het is niet echt verstandig. Natuurlijk beitel je je plan niet in marmer op de gevel en zal je er ongetwijfeld van afwijken, maar om in de maritieme sector te blijven: een schip zet toch ook koers in een vooraf bepaalde richting? En ik kook graag, en best lekker al zeg ik het zelf, maar een nieuw recept volg ik de eerste keer dat ik het kook, nauwgezet. Tot ik het een beetje begrijp, een paar keer gedaan heb, en dan kan ik het wel loslaten. Maar die basis helpt me enorm.

Een businessplan geeft houvast

Nu heeft het kantoor van Blussé natuurlijk ook wel een basis, want ze hebben een aantal keuzes gemaakt: ze focussen op handel en transport, willen nieuwe mensen opleiden, hebben nagedacht over het ideale team, weten wat voor klanten ze graag bedienen, investeren in teamwork. Dat is een mooi begin. Toch geeft een onderliggend businessplan houvast. Het helpt je om te kijken of je buikgevoel klopt. Begrijp me niet verkeerd. Het plezier moet voorop staan, zeker als je je nek uitsteekt en een nieuw advocatenkantoor begint. Maar het plezier neemt juist toe als je je kantoor als een serieus bedrijf ziet. Dus begin je net met je kantoor, of heeft je kantoor een ‘update’ nodig? Maak een businessplan, analyseer je cijfers eens in de zoveel tijd en neem op grond daarvan ook de beslissingen die nodig zijn om je kantoor verder te brengen. En maak veel plezier.

Benieuwd geworden naar het interview met Jitteke Blussé van Oud-Alblas?

Hier kun je het Frisse Neus-interview met Jitteke Blussé van Oud-Alblas lezen

 

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken