Hoe je als advocaat een goede klantenkring opbouwt

 in Blog

Wat kunnen andere advocaten leren van een eenpitter in Bolsward? Veel. Hoe je snel een goede klantenkring opbouwt, bijvoorbeeld. Jacqueline Brouwer deed het, en vertelde me erover voor het Advocatenblad. Spoiler: laat je gezicht overal zien, online en offline.

Een mooie klantenkring opbouwen

Jacqueline Brouwer is pas ruim twee jaar advocaat in Bolsward. Ik ging er met haar wandelen voor de rubriek Frisse Neus in het Advocatenblad. Erg mooi historisch stadje, ik was er nog nooit geweest, alleen dat maakt de Frisse Neus-serie zo leuk om te maken: ik kom nog eens ergens. En het zijn vrijwel altijd interessante en leerzame gesprekken. Wat ik leerde van Jacqueline Brouwer? Het is geen rocketscience, wel hard werken. Als je de methode Brouwer consequent toepast, kun je vrij snel een goede klantenkring opbouwen.

1 Investeer consequent in je kantoor

Brouwer liet een goede website bouwen waar ze regelmatig nieuws op publiceert, schrijft columns voor een ondernemerstijdschrift en zet actief social media in. Daarom betaalt ze haar webbouwer voor advies en ondersteuning, onder andere over zoekmachinemarketing en krijgt ze maandelijks een analyse van de bezoekersaantallen. In haar eerste jaar stak ze daar tienduizend euro in.

2 Stop tijd, geld en energie in je netwerk (‘laat je bakkes overal zien’)

Brouwer sponsort het oogstfeest in Bolsward en op Ameland, zit in het bestuur van de ondernemersvereniging, steekt haar handen uit de mouwen op de voetbalclub van haar kinderen en gaat regelmatig naar SC Heerenveen. Zodat iedereen regelmatig haar bakkes ziet. Ze bouwde er snel een goede klantenkring mee op.

3 Wees duidelijk over wat je wel (en niet) kunt bieden

Brouwer heeft een ondernemingsrechtpraktijk, dus dat betekent dat ze ook nee zegt. Geen echtscheidingen, geen arbeidsrecht, geen strafrecht. Daarvoor heeft ze goed contact met collega-advocaten, naar wie ze doorverwijst. Eentje komt maandelijks een dagje bij haar op kantoor werken.

4 Hanteer heldere tarieven

Een gratis inloopspreekuur, vaste prijzen: Brouwer gelooft erin. Ze groeit mee met ondernemers die ze in eerste instantie voor een instaptarief helpt. Voor een vast bedrag checkt ze de contracten, of de algemene voorwaarden van beginnende ondernemers. Als die klanten tevreden zijn verwijzen ze anderen door naar Brouwer. Dan gaat het snel met je klantenkring. En als nieuwe klanten in een volgende fase nieuwe vragen hebben, betalen ze haar zonder ‘gesodemieter’ d’r factuur.

Ook middelgrote kantoren kunnen zo een klantenkring opbouwen

Niet alleen eenpitters kunnen de methode Brouwer toepassen. Ook voor de middelgrote kantoren is dit een prima manier van werken. Ga er weer eens een middag voor zitten in de komkommertijd en kies ieder je niche, kijk waar je je het beste bij voelt. Wat wil ik, wat kan ik, waar ben ik echt goed in? Dat soort vragen, geef er eerlijk antwoord op. Daarnaast moet je zeker ook kijken naar de economische activiteiten die in jouw omgeving veel voorkomen. En dan: naar buiten, laat je neus zien. Niet een keer, maar elke dag. En met buiten bedoel ik ook online: op LinkedIn, je site, blog, nieuwsbrief. Succes gegarandeerd.

  • Meer inspiratie nodig voor de ontwikkeling van je kantoor? Bel of mail me!   

Lees hier het verhaal met Jacqueline Brouwer uit het Advocatenblad van juli 2019 

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken