Hema-notaris brengt nieuwe klanten binnen
De ooit zo statige notaris is voorbijgestreefd door de Hema, die deze week een notarisservice lanceerde. De doe-het-zelf-cultuur die eerder ouderwetse verzekeraars, banken en reisbureaus op de knieën dwong, slaat hiermee definitief toe in de juridische dienstverlening. Goed voor de consument en goed voor de notaris die hier slim op inspeelt.
Online etalage
Het zat er wel een beetje aan te komen: na aktienotarissen.nl, degoedkoopstenotaris.nl, de doehetzelfnotaris.nl en andere online vormen van eerste hulp bij testament, hypotheekakte of samenlevingscontract ziet ook de Hema dit gat, of gaatje in de markt. Dat gat heeft de beroepsgroep zelf laten vallen door te lang te dure diensten te verlenen. Het hoge zoek-en-vervang-gehalte van het gros van hun aktes was de gemiddelde consument al langer een doorn in het oog. Blijkbaar hebben notarissen de waarde van hun dienstverlening slecht weten te verkopen. Als straf staat het voorheen exclusieve testament nu in de online etalage naast een huisdierenverzekering (‘nu 10% korting’).
Eenvoudig
De notarisservice van de Hema levert een eenvoudig testament of samenlevingscontract dat het stempel van een notaris krijgt. De Hema zegt er eerlijk bij dat er geen maatwerk geleverd wordt, maar voor 125 euro verwacht waarschijnlijk ook niemand dat. ‘Gemakkelijk te regelen, in eenvoudige taal’. Ik denk overigens dat de samenwerking met de Hema extra werk kan opleveren voor de meewerkende notarissen. Via deze lage drempel krijgen ze nieuwe klanten binnen die anders wellicht nooit naar ze toe zouden gaan. Als ze die nieuwe doelgroep in eenvoudige taal vertellen waar ze nog meer goed in zijn, kan dat lucratief zijn. Ik ben benieuwd of er ook in de advocatuur dergelijke vernieuwers op de deur komen bonken. Advocaten hebben wat minder standaardproducten dan hun notariële vakbroeders, maar de online contractenservice is er natuurlijk ook al.