‘Voor elck wat wils’ lijkt het leidende principe voor veel websites van advocatenkantoren. Wat doen ze hun cliënten aan? Menige site kan wel een stofkam gebruiken.
Don’t try this at home, heb ik vaak gedacht toen ik mezelf twee weekenden lang opsloot voor het luisteren naar podcasts van advocatenkantoren. Gelukkig was het slecht weer. En gelukkig zaten er ook goede podcasts tussen.
Een goede podcast is geen webinar, geen seminar en al helemaal geen hobbyproject. Slechts weinig advocatenkantoren zijn er tot nu toe in geslaagd een acceptabele podcast de ether in te slingeren.
Ik zie het vaak bij experts, en advocaten zijn dat bij uitstek: ze hebben koudwatervrees. Zo onbevreesd als ze zijn in hun pleitnota, de spreekkamer of tijdens een informeel gesprek met een cliënt, zo bang zijn advocaten als ze bloggen, of andere content gaan maken. Of het nou bloggen is, of [...]
Natuurlijk, je blogt omdat je kennis wilt delen. Waarschijnlijk publiceer je als bloggende advocaat ook om je huidige klanten te laten weten waar je mee bezig bent. Of omdat je er nieuwe klanten mee wilt bereiken. Maar op wie richt je je? Niet op iedereen die… enz. Nee, concreet.
Advocaten moeten blijven nadenken over het kanaal dat ze gebruiken voor het delen van content. Een eigen site, blog, LinkedIn en nieuwsbrief liggen voor de hand. Maar zijn er al advocaten op TikTok te vinden? Ja, het gebeurt. Het onderzoek ernaar bezorgde mij in ieder geval een boeiende middag.
Je bent advocaat en je wilt graag bloggen. Nu ga ik het echt doen. Zo kan het niet langer. En toch blijft het bij een halfslachtige poging. Het geldt voor alles in het leven. Of het nou meer sporten is, minder eten, harder werken of juist niet. Geen tijd? Tuurlijk wel. Kwestie van discipline. [...]
Vanuit een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel koos ik ooit voor een studie rechten. Op de universiteit verdween dat gevoel onder een berg droog studiemateriaal. Ook tijdens een korte stage bij een advocatenkantoor waren recht en onrecht geen thema’s. Bij het lezen van Het Papieren [...]
Jezelf omhoog schrijven in Google, nieuwe klanten vinden met bloggen? De advocaat die schrijft, blijft. Als je het consequent volhoudt, niet bang bent jezelf soms eens te herhalen en je goed verplaatst in je lezers, gaat het je lukken.
Daar zit je dan, verplicht thuis te werken. Geen woon-werkverkeer, geen klanten op bezoek, de rechtbank (vrijwel) gesloten: dit is het moment om te ontdekken hoe leuk (online) marketing is. Echt: wie schrijft, die blijft. Begin eens met de vaste content op de website van je advocatenkantoor.