Alternatieve tarieven bij Valorem Law
Uurtje-factuurtje is niet meer heilig in de advocatuur. Het Amerikaanse Valorem Law kan als voorbeeld dienen van hoe het anders kan. Daar kun je zelfs je factuur naar beneden bijstellen als de dienstverlening niet bevalt.
Onder druk
De tarieven van advocatenkantoren staan al een paar jaar onder druk. Voor ING was dat in april aanleiding om te stellen dat de hele beroepsgroep in transitie is. Dus wordt er nagedacht en geëxperimenteerd met alternatieve modellen.
Uitvinders
In de VS is de ontwikkeling richting ‘Alternative Fee Arrangements’ al langer aan de gang. Valorem Law beroept zich erop de ‘uitvinders’ te zijn van andere fee-structuren. Het kantoor heeft een hele lijst vragen en antwoorden over haar alternatieve tarieven. Hun stelling: ‘Hourly firms sells hours, not results, no matter their size’ (…) Ze schrijven het ook erg direct op: ‘We aren’t shy about our dislike of the billable hour. We too could move re—a—ll-y sl-owww-ly if we wanted to, but that’s not good for you or your company. When you pay your lawyers for the time it takes them to do something, you get what you pay for – hours.’
Vlotte juristen
Onder het treffende kopje What’s so revolutionary vertellen deze vlotte juristen wat ze allemaal anders doen dan hun concurrenten. Het meest opvallend is de ‘Value Adjustment Line’ op elke rekening, waar de cliënt de hoogte van de rekening nog kan aanpassen voordat hij hem betaalt, als hij ontevreden is over de dienstverlening. De tekst bij Who we are is ook de moeite waard: op acht punten zijn ze echt anders dan andere kantoren. Ik moest grinniken om punt 7: We know that we work for you. (Have we told you lately that we love you?, met een verwijzing naar het lied van Van Morrison.)
Beter dan uurtarief
De ‘Big Law refugees’ van Valorem beloven dat hun dienstverlening dankzij de alternative fees beter is dan die van kantoren die op uurtarief werken. Ze onderbouwen die belofte door te zeggen dat ze intensief samenwerken (en niet de uren van elke deelnemer daaraan apart doorberekenen) en daarmee meer bereiken voor hun cliënten. Zeggen ze zelf. Degene die het niet gelooft, kan per mail vragen om contactinformatie van welke cliënt dan ook.
Ik ben benieuwd of er ook al een Nederlands kantoor is dat zich met dit soort alternatieve tarieven presenteert. Als je er een kent, schrijf het in de comments.
In de Whitepaper Advocatuur en Strategische communicatie staan nog meer manieren voor kantoren om zich te onderscheiden.