Advocatuur is een goed exportproduct
Ik zie kansen voor de Nederlandse juridische dienstverlening als exportproduct. Bij het schrijven van het artikel Nederland dealland voor het Advocatenblad van januari 2014 zag ik weer eens hoeveel kwaliteit onze topadvocaten hebben, in internationaal perspectief.
De andere kant van het verhaal schoot ook door mijn hoofd: is de Amsterdamse Zuidas gebouwd op het geld van belastingontwijkende multinationals? Is Nederland een belastingparadijs? Ik ging het artikel schrijven naar aanleiding van een grote, internationale deal tussen de reclamereuzen Publicis en Omnicom die in Nederland hun statutaire vestigingsplaats kozen. Ik vond het bijzonder dat een Amerikaans en een Frans bedrijf naar Nederland kwamen. Dealmaker Leo Groothuis legde uit dat dat mede kwam door de goede Nederlandse dienstverlening.
Topjuristen
Toen ik er verder in dook, kwam ik op voor mij wat minder bekend terrein, dat van het belastingadvies en de accountancy. De advocaten in het verhaal stellen dat ze niet blij zijn met de negatieve publiciteit rondom de multinationals die ervan worden beschuldigd stelselmatig belasting te ontduiken. Het is natuurlijk ook het werk van de Nederlandse topjuristen om die bedrijven te adviseren, maar zolang dat binnen de grenzen van de wet gebeurt, is daar niets mis mee.
Belastingklimaat
Sterker, de Nederlandse advocatuur kan zichzelf best nog wat beter verkopen in het buitenland. De boodschap die ze kunnen uitzenden richting grote bedrijven: kies je hoofdvestiging in Nederland, dan helpen wij je aan een goede structuur voor je onderneming. Daarbij zit je dan in een gunstig en stabiel belastingklimaat, op een logistiek prettige locatie, dichtbij een goed vliegveld. Met die boodschap kunnen onze advocaten best de boer op.
Lees het artikel Nederland dealland in het Advocatenblad van januari 2014 (pdf)