Advocaten stellen geen doelen

 in Geen categorie

Advocaten zijn eigenlijk niet zulke goede ondernemers. Vooropgesteld: ze werken hard, verdienen (goed) geld, hebben tevreden klanten en hebben vaak ook personeel, dus er gaat veel goed. Maar een belangrijke ondernemerseigenschap missen ze: een doel stellen voor hun bedrijf en daar naartoe werken. Is dat erg? Ja, want disruptie zit in een klein hoekje.

Achter je eigen staart aan

Tijdens een van mijn slenterinterviews sprak ik een advocaat die eerlijk toegaf: ‘snel een probleem oplossen, een vraag beantwoorden of mijn mailbox leegwerken lukt altijd, maar ergens een dagdeel voor gaan zitten vind ik veel lastiger.’ Herkenbaar voor menigeen. Zeker voor advocaten. Hij raakte trouwens ook bij mij een pijnpunt. Het instant succes van een opgelost noodgevalletje voelt veel beter dan het maken van een langetermijnplan. En dus ren ook ik te veel achter mijn eigen staart aan, kom ik niet genoeg toe aan het ontwikkelen van mijn eigen bedrijf, of het maken van plannen voor mijn klanten. Guilty as charged.

Disruptie zit in een klein hoekje

Maar wat is daar erg aan? Het gaat toch goed, ik heb tevreden klanten, genoeg werk, ben meestal blij met wat ik doe. Ik hoor het advocaten vaak zeggen. Te druk om na te denken over de toekomst, vanwege te veel werk. Wat er mis is, is dat zonder toekomstvisie (focus, doel) een bedrijf geen stabiele basis heeft. En een advocatenkantoor is een bedrijf. Ook als je eenpitter bent. Snelle oplossingen leveren kost veel energie, achter je staart aan rennen is vermoeiend, dat hou je niet vol. Het leidt tot burnouts, schreef ik vorig jaar nog. En je kunt zomaar opeens verrast worden door de realiteit die je inhaalt. Te weinig klanten, een veranderende markt: disruptie zit in een klein hoekje.

Schakel iemand in die je vertrouwt

Het is eigen aan advocaten dat ze goed zijn in het oplossen van problemen, snel kunnen schakelen, hun deadlines halen. Dat geeft een kick. En tevreden klanten, een inkomen, een mooi kantoor en de kans om personeel aan te nemen. Het is enorm belangrijk in je vak, maar niet genoeg. Soms moet je de tijd nemen om te focussen, plannen te maken, je diensten verder te ontwikkelen, naar de markt te kijken en met je klanten over iets anders dan de lopende zaken te praten. Hoe regel je dat? Ten eerste door zelf regelmatig een blok in je agenda te zetten voor ‘strategie’. Maar ook door er iemand voor in te huren: een strategisch adviseur, businesscoach, klankbord, kantoordirecteur, mentor. Maakt niet uit hoe het heet, maar schakel iemand in die je vertrouwt en laat het niet bij die ene heisessie.

Komt er een meteoriet op de advocatuur af?

Ik wil niet de onheilsprediker zijn die roept dat je kantoor binnen vijf jaar niet meer bestaat als je niks verandert. Dat deed Susskind al eens, en veel indringender dan ik het kan. En of hij gelijk had, daar kunnen we ook nog best over twisten. Maar je moet het met me eens zijn dat het je werk een stuk interessanter maakt als je weet waarvoor je het doet, als je er een doel bij hebt dat verder ligt dan morgen een probleem oplossen. Stel dat inderdaad disruptie als een meteoriet op de advocatuur afkomt, ben jij dan safe? Of als het geen grote verandering als A.I. is, maar een langzaam afkalvend klantenbestand, groeiende concurrentie of consequent zakkende uurtarieven? Ook dan is een plan, focus of visie op de toekomst wel heel waardevol. Praten?

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken