Advocaten hebben commerciële wasstraat nodig

 in Blog

Eigenlijk moeten we nog… meer aan onze pr werken, eens goed opschrijven waar we voor staan, onze profielen op LinkedIn updaten, commerciëler worden. Voor advocaten zijn to do-lijstjes met commerciële doelen geduldig, want de cliënt gaat altijd voor.

Wasstraat nodig

Advocaten zouden net als auto’s soms even door een wasstraat moeten gaan, want anders schuiven ze de commerciële opfrisbeurt van hun praktijk eindeloos voor zich uit. Kenmerk van de wasstraat is dat het snel gaat, effectief en grondig is en dat je er als een ander mens weer uitkomt. Wat ons betreft kan elke advocaat wel een wasstraat gebruiken. Check zelf maar op welke punten van onderstaande checklist je nog een onvoldoende scoort.

Er valt meer uit je praktijk te halen

Er is geen advocaat die niet ziet dat er commercieel meer uit zijn praktijk te halen valt. Maar waar begin je? En hoe hou je het vol? Loop eens door de checklist heen en bedenk eerlijk op hoeveel punten je al ver genoeg bent. Reserveer vervolgens een dag voor jezelf en ga ermee aan de slag.

Checklist voor commerciële advocaten

Commerciële wasstraat Jurist in communicatie

Commerciële wasstraat: snel, effectief en grondig

Deze tien punten moeten allemaal minimaal op orde zijn voor een commercieel bewuste advocaat. Check ze en kijk waar er nog werk aan de winkel is:

1. Toegevoegde waarde
Ben je je bewust van je betekenis voor de klant, weet je wie die klant is?
2. T-shaped lawyer
Als advocaat ben je een ‘t-shaped lawyer’, heb je commerciële ervaring?
3. Sociale media
Zit je minimaal met een goed profiel op LinkedIn? Zijn er andere sociale media waar je je goed kunt profileren?
4. Elevatorpitch
Kun je in een minuut vertellen hoe je je kennis inzet voor klanten?
5. Bedrijfscultuur
Is er een duidelijk herkenbare missie en visie van kantoor, ken je die en kun je je ermee identificeren?
6. Klantsegmentering
Kies je de soort klanten waar je inhoudelijk en qua interesse het meest bij past?
7. Branche
Ben je een echte specialist in bepaalde sectoren, ben je daar echt goed in?
8. Blogs
Publiceer je regelmatig een blogpost over meer dan je rechtsgebied? Ook over de ontwikkelingen in een branche en andere actuele onderwerpen?
9. Profiel
Is je biografie of profiel op orde voor de site, sociale media, pitches? Is het onderscheidend, persoonlijk en zegt het iets over jou dat echt anders is dan het profiel van een andere advocaat?
10. Professionele overtuiging
Waar geloof je in, voor wat voor zaken ga je desnoods het hele weekend door?

Scoor je op 3 of meer van de bovenstaande 10 punten een onvoldoende, dan kan ik je verder helpen. Boek nu een gratis telefonische intake voor een commerciële wasstraat met Erik Jan Bolsius: 06-24799842

Lees hier meer over de wasstraat. Of wil je weten welke diensten Jurist in communicatie nog meer levert?

Recente berichten

Geef een reactie

Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken