Advocaten te eigenwijs voor franchise

 in Geen categorie

Ja zeker, de Hypotheker, het is wat plat, maar iedereen kent die slogan. Is de advocatuur ook rijp voor een franchiseketen met bijbehorende reclamecampagne? Toen ik erin dook, bleek het ingewikkelder dan ik dacht. In de advocatuur is er een soort glijdende schaal van strak geleid bedrijf met een paar vestigingen, via verenigingen en licenties tot een losse kostenmaatschap. Wanneer heet het een franchise? En vindt de Orde van Advocaten het wel goed?

Landelijke keten door Damsté

Ik interviewde een paar jaar geleden een franchisepionier, Bertil Morsink, die onder de naam Advocoeur Morsink aan de slag ging in een keten van het Enschedese kantoor Damsté. Hij was nogal optimistisch, zag een landelijke keten wel zitten. Maar de afgelopen jaren was het wel heel stil rond het merk Advocoeur. Wat ging er mis? Voor een artikel in het Advocatenblad dook ik er dieper in. Een echte franchiseformule à la De Hypotheker kwam ik niet tegen.

Eigenwijs en onafhankelijk is elke advocaat

De gedragsregels voor advocaten staan een franchiseformule niet echt in de weg. Ja, een advocaat moet onafhankelijk zijn werk doen, dus een franchise in McDonalds-formaat zal niet mogen. Maar een centraal geleid, landelijk advocatenmerk, waarom niet? Als ik Jan Schutrups moet geloven, de maatschapsvoorzitter van Damsté, zijn advocaten te eigenwijs. Hij zegt dat het mislukken van Advocoeur vooral lag aan de eigenwijsheid van advocaten, die zich niet aan wilden sluiten. Ik kan nog wel wat redenen bedenken waarom zijn beoogde keten niet aanslaat, maar dit lijkt me er zeker eentje. Ik denk dat elke goede advocaat wel een dosis eigenwijsheid en onafhankelijkheid nodig heeft. Is daarmee elke poging tot franchise gedoemd te mislukken? Nee, kijk maar naar het Engelse Quality Solicitors, en zo zijn er vast meer buitenlandse voorbeelden te vinden.

Franchiseformules in Nederland

Omnilegal is een goed voorbeeld van een bedrijf dat franchiseformules in de juridische markt zet; en voor zover ik kan overzien de enige. In het artikel dat ik schreef voor het Advocatenblad heb ik er meer genoemd, zoals LegalTree en RPH Advocaten, en keek ik ook naar samenwerkingsverbanden als Huis Advocaten en Netlaw, en naar Miss Legal, dat haar merk in licentie geeft. Esther Brons van DOEN Legal is gespecialiseerd in juridische vragen rondom franchise. In het kader van ‘practice what you preach’ ziet ze voor haar eigen kantoor wel een landelijke formule voor zich, vertelt ze in het artikel. Als het concept stevig en onderscheidend genoeg is, wil ze het proberen, vertelt ze. Dan is het alleen nog zaak dat ze onafhankelijke, eigenwijze advocaten vindt die met haar mee willen doen onder de voorwaarden van DOEN Legal. Ik denk dat het moet kunnen. Een goed georganiseerde, herkenbare, landelijke advocatenketen kan een concurrent worden voor veel kleine en middelgrote kantoren.

Lees hier het hele artikel: franchiseformules slaan zelden aan in het Advocatenblad van maart 2017.

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Erik Jan
    Ik help drukke juridische dienstverleners zich te onderscheiden in hun snel veranderende markt. Ik laat zien hoe een persoonlijke manier van communiceren daarbij kan helpen. In een vak waarin de vent (m/v) belangrijker is dan de tent, leidt dit tot meer klanten en meer omzet. Verder praten?
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst.

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken