Advocaat, maak een juridische podcast

 in Blog

Elke advocaat die ik tegenkom, vertel ik dat hij moet bloggen. Maar daar stop ik mee. Ik heb namelijk een nog betere manier gevonden waarmee hij zijn etalage kan vullen: de juridische podcast.  

Juridische podcast de ideale manier om kennis te delen

Ik stop niet met het helpen van advocaten bij het bloggen. Maar ik stop wel met vertellen dat ze moeten bloggen. Met de opkomst van de podcast hebben ze er namelijk een nieuwe manier bij voor het delen van hun expertise, mening en ideeën: de podcast. Pod is van iPod, cast is van broadcast: radio-fragmenten uitzenden via iPod (zo begon het), smartphone, of autoradio met bluetooth. Omdat advocaten vaak nog beter praten, pleiten, argumenteren dan dat ze schrijven, is een podcast de ideale manier om kennis te delen. Een goed gesprek, interview of een presentatie tijdens een seminar is de basis van een juridische podcast. (lees verder onder de foto)

Juridische podcast

Podcast is geen hype meer

Ik heb heel wat hypes laten gaan, ben zelf niet zo’n fan van videomarketing, laat staan van vloggen, en ook Instagram en Snapchat zitten niet in mijn sociale media-mix. Niet in die van mezelf, noch in die van advocaten die ik adviseer. Ik weet dat ik daarmee een grote groep potentiële volgers mis, maar ik denk niet dat dat de volgers zijn die ik zoek. De podcast is geen hype meer, hij is eerder terug van weggeweest, na een voorzichtig begin 10 jaar geleden. Ik ben overtuigd van het effect ervan en geloof dat advocaten aan de podcast moeten.

Mijn favoriete podcasts

Hoe ik zelf verslingerd raakte aan het luisteren naar podcasts weet ik niet goed meer, maar inmiddels luister ik ze alleen nog maar. In de auto, op de fiets, in de trein, tijdens het koken, in bad, als ik sta te strijken: allemaal perfecte luistermomenten. Zo heb ik, als guilty pleasure, alleen al 24 uur geluisterd naar de Grote Harry Bannink podcast, luister ik heel regelmatig naar de podcast van Radio Kunststof en heb ik genoten van Missing Richard Simmons. Ook The art of manliness, TED Radio Hour en Akimbo (van Seth Godin) staan in mijn lijst. Ze hebben niks met mijn werk te maken, maar hebben me wel verliefd gemaakt op het medium. En guess what, mijn grote broer in de VS, Lawyerist, heeft een erg goede wekelijkse podcast over law firm marketing.

Juridische podcast als basis voor online content

Toen ik er eenmaal over na ging denken, vroeg ik me af waarom ik er niet eerder op gekomen was. De kansen van een podcast zijn namelijk enorm, vooral voor advocaten, zeker als ze de podcast ook gebruiken voor de productie van extra online content (sociale media, nieuwsberichten of blogposts):

10 redenen waarom een advocaat een juridische podcast moet maken

  1. Met een goede, inhoudelijke serie podcasts, lever je je cliënten echt waardevolle informatie.
  2. Een advocaat met een eigen, herkenbare podcastserie onderscheidt zich met goede inhoudelijke content van zijn concurrentie.
  3. In een juridische podcast kan een advocaat vrij makkelijk en heel persoonlijk zijn kennis delen;
  4. In relatief korte tijd kun je veel informatie overbrengen (sneller dan wanneer je het opschrijft);
  5. Als advocaten iets kunnen, is het wel praten, en pratend hun ervaring, persoonlijke motivatie en expertise etaleren;
  6. Afhankelijk van het format voor de podcast kun je ook andere experts erbij betrekken, van binnen of buiten kantoor en daarmee je cliënten nog meer expertise bieden;
  7. Je doelgroep luistert een podcast vaak op een ander moment dan tijdens werktijd en heeft dus even de volle aandacht voor je verhaal (it ‘d better be good!);
  8. Een podcast is eenvoudiger te produceren dan een video (die voor advocaten vaak toch niet zo goed uitpakken, omdat het beeld van een pratende advocaat meestal niet zo aantrekkelijk is);
  9. Met de content van de podcast kun je vrij snel ook een nieuwsbericht of blogpost maken, zodat die content online gevonden wordt.
  10. Je deelt je kennis op een innovatieve manier, dat zegt iets over de manier waarop jij in je vak zit.

Wil je een juridische podcast maken?

Ik ben begonnen met het maken van podcasts voor advocatenkantoren en wil elke advocaat die daar oren naar heeft, daar graag bij helpen. De Frisse Neus-podcast voor het Advocatenblad komt er binnenkort aan, als we de technische uitdaging van het wandelend opnemen onder de knie hebben. En met een paar kantoren ben ik de productie van hun nieuwe podcasts aan het voorbereiden. Als er genoeg advocaten mee willen doen, creëren we een eigen platform voor juridische podcasts.

Bel me; dan gaan we over je juridische podcast praten!

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten

    Geef een reactie

    For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

    If you agree to these terms, please click here.

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken