Achterstallig onderhoud aan de website van je advocatenkantoor? Zo doe je het zelf

 in Blog

Daar zit je dan, verplicht thuis te werken. Geen woon-werkverkeer, geen klanten op bezoek, de rechtbank (vrijwel) gesloten: dit is het moment om te ontdekken hoe leuk (online) marketing is. Echt: wie schrijft, die blijft. Begin eens met de vaste content op de website van je advocatenkantoor.

Photo by Danielle MacInnes on Unsplash

Pak de website van kantoor aan

Niet alle advocaten zijn stilgevallen denk ik. Arbeidsrechtadvocaten hebben het druk, curatoren verwachten een warme zomer en voor veel andere advocaten is de werkvoorraad niet in een keer opgedroogd. Maar toch: er komt ruimte in je agenda. Als je die niet alleen Netflixend wilt doorbrengen, is het echt een zinvolle investering om de vaste content op de kantoorsite aan te pakken. Hoe?

Doe zelf de meest urgente onderdelen van de website

De meeste kantoorwebsites die met veel enthousiasme zijn gelanceerd, een paar jaar geleden, zijn sindsdien weinig veranderd. Dat vindt Google niet fijn. Ik ben geen zoekmachine-expert, maar ik kan je verzekeren dat je site een stuk beter wordt gevonden als je hem regelmatig van nieuwe verhalen, content voorziet. Waar begin je? Moet hij helemaal om? Dat kan zelden kwaad, maar wellicht is die investering nu niet haalbaar. Inspiratie voor goede advocatenwebsites kun je vinden bij de Amerikaanse marketeer Lawyerist.com, die elk jaar een Top tien van goede advocatenwebsites maken, met veel tips voor een geheel nieuwe site. Je kunt ook zelf beginnen met het aanpassen van de vaste content, want ook die heeft soms een schilderbeurt nodig.

De vaste content op de website van je advocatenkantoor aanpassen kun je zelf.
Vier tips:

 

  1. Herschrijf de Over ons-pagina

    Wat vertel je over de oorsprong van het kantoor, waarom werken jullie samen, wat doet het kantoor anders dan andere kantoren? En voor eenpitters: waarom heb je ervoor gekozen een eigen kantoor te beginnen? Maar vooral: wat bied je je cliënten, hoe help je ze, welke expertises heb je, wat maakt dat jij ’s ochtends je bed uitspringt om aan de slag te gaan?

  2. Geef de tekst over rechtsgebieden (of expertises) een opfrisser

    Vertel je in de tekst over de rechtsgebieden waar je in thuis bent echt wat de cliënt nodig heeft, of geef je vooral technische, juridische informatie? Dit soort teksten lijken een verplicht nummer, maar die kunnen echt beter! Tip: verdeel de praktijkgroepteksten onderling en schrijf ze een stuk toegankelijker dan ze nu zijn. Ja, dat kan. En doe het dan eens anders: laat collega’s met een andere expertise je tekst herschrijven. Ondernemingsrecht herschrijft Bouwrecht, IT-recht pakt IP-recht aan: die collega’s staan er net wat verder vanaf, een beetje zoals je cliënten. Als je eerlijk oversteekt, komt iedere expertise aan de beurt. Dat levert sowieso nieuwe inzichten op!

  3. Maak mooie bio’s van de advocaten

    Iedereen kan zelf nog eens goed naar zijn eigen bio op de site kijken. Persoonlijker, oprecht enthousiast over je vak, over je cliënten, over je ‘why’. Het is zo leuk om te doen! Aarzel je daarover? Wellicht kan een collega je (telefonisch) interviewen en daarmee waardevolle input geven, en vice versa. Spreek je elkaar ook nog over iets anders dan het dagelijks werk!

  4. Schrijf vaste content over de sectoren waar je in thuis bentSteeds meer advocatenkantoren specialiseren zich in bepaalde sectoren in de economie. Slim, want dan laat je je cliënten zien dat je hun werkgebied kent. Wat weet je (vanuit jouw juridische expertise) over die sector? Welke kennis kun je al op de site zetten, zodat de bloemenhandelaar, verhuurder van bedrijfsruimtes, muziekproducer, boer, arts, retailer, franchiser zich in de site herkent (en Google naar jou verwijst?). Schrijf het op!

Eerste verhaal gratis laten beoordelen!?

Hulp nodig bij het herschrijven van de vaste content op je site? Ik help je graag aan goede teksten voor de website van je advocatenkantoor. Ik kan teksten voor je schrijven, maar misschien heb je meer aan een goede eindredacteur? Dan krijg je de teksten terug in track changes, kun je zien wat ik verander en zelf bedenken of je dat wilt. Omdat ik geloof dat we elkaar wat meer moeten helpen in deze barre tijden, bied ik dit tot 1 juni 2020 aan: stuur mij je eerste verhaal, dan doe ik gratis de eindredactie en krijg je feedback.

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken