Bekend advocatenexcuus: ik heb geen tijd om te schrijven

 in Geen categorie

Telkens als ik advocaten spreek over hun contentmarketing, is ‘geen tijd’ het excuus om het niet consequent vol te houden. Geen tijd om te bloggen, nieuwsberichten en –brieven te maken, een LinkedIn update te plaatsen of te twitteren? Tijd is altijd een kwestie van prioriteit. 

Workshop Publiceren voor advocaten

Foto: Avi Richards op www.unsplash.com

Wie schrijft, die blijft

Zonde, want als je tijd neemt om voor jezelf (je kantoor, praktijk, expertise) te schrijven, leidt dat uiteindelijk (ook) tot meer tijdschrijven voor klanten. Echt. Niet de volgende dag, en misschien ook niet volgende week, maar het gebeurt. Voor of over jezelf schrijven is niet eigen aan advocaten, dat weet ik ook wel. Ze werken in opdracht, altijd voor anderen, en hebben nog steeds wat schroom bij het over zichzelf schrijven. Het is niet sjiek. Of het heeft in ieder geval geen prioriteit. Het gezegde ‘Wie schrijft, die blijft’ slaat blijkbaar niet op de advocatuur?

Eeuwige online roem

Ik hoorde ooit een managing partner van een heel groot advocatenkantoor zeggen dat hij de marketing tussen 2 en 3 uur ’s nachts deed. Tsja. Ik kan niet zeggen dat ze het slecht doen, in hun blinkende kantoor op de Zuidas. Ik zal ook niet beweren dat content marketing voor de grootste kantoren de missing link is. Maar voor alle advocaten die het ook moeten hebben van hun eigen naam en faam, van hun persoonlijke netwerk, of personal branding, is schrijven wel een hele makkelijke en leuke manier om zichzelf eeuwige online roem te bezorgen.

Consequent nieuwsberichten schrijven

Ja, schrijven is het makkelijkste wat er is voor een advocaat. Ook een nieuwsbericht, blog, of update op LinkedIn. Als je er de tijd voor neemt. Als je het als prioriteit bestempelt. Hoe krijg ik als adviseur van advocaten het schrijven of bloggen hoger op de prioriteitenlijst? Ik werk al geruime tijd voor een kantoor waarvan de advocaten heel consequent nieuwsberichten schrijven, dus het kan wel. En eerlijk gezegd doe ik daar persoonlijk helemaal niks aan, want ze hebben het zelf intern goed georganiseerd. De kantoordirecteur heeft een planning gemaakt, en jaagt achter de advocaten aan als ze niet op tijd hun verhaal inleveren. Ik doe alleen de eindredactie om te zorgen dat de verhalen wat toegankelijker zijn, minder juridisch. Dirkzwager doet het al jaren, onder de noemer kennisdelen. Daar worden de successen gedeeld en zit kennisdelen ook in de targets en beoordeling van advocaten.

Laptops tegenover elkaar, telefoons weg

Consequent kennisdelen, schrijven, bloggen heeft niks te maken met inspiratie. De meeste inspiratie komt uiteindelijk voort uit simpele discipline. Ik weet er alles van, ook bij mij zitten er regelmatig praktische bezwaren in de weg. Om dat te bestrijden heb ik met een bevriende juridische dienstverlener een vaste maandelijkse blog-ochtend ingevoerd. Laptops tegenover elkaar, telefoons weg (behalve voor spoedgevallen, die er zelden zijn, blijkt dan maar weer) en tikken. Als we vast zitten, wisselen we dat uit. Als we (bijna) klaar zijn, lezen we elkaars verhalen. Soms persen we er met moeite een verhaal uit, vaker blijkt er dan als vanzelf de flow in te komen en schrijf ik twee of drie verhalen in een ochtend. Ik ga altijd fluitend weer naar huis, omdat ik dankzij die zelfopgelegde discipline een inspirerende ochtend heb gehad.

Vijf tips voor het volhouden van content marketing door advocaten

  1. Plan voor iedere advocaat een vast moment (van 2 tot 3 uur) per maand om te schrijven, zet het in de agenda, en hou elkaar eraan.
  2. Maak een contentkalender met een aantal vaste thema’s die je kunt beschrijven bij gebrek aan een actueel onderwerp.
  3. Bespreek als vast agendapunt tijdens team- of jurisprudentieoverleg welke actuele verhalen je kunt delen.
  4. Laat je ondersteuners (secretaresse, telefoniste, stagiairs) bijhouden welke vragen cliënten stellen als ze voor het eerst bellen. Over die onderwerpen moet je in ieder geval schrijven.
  5. Check hoe je verhalen online opgepakt worden: meten is weten, en een goed gelezen verhaal inspireert enorm om weer een nieuw verhaal te schrijven.

Workshop: publiceren voor advocaten

Kun je een zetje in de goede richting gebruiken? Ik geef graag een inspirerende workshop publiceren voor advocaten. Maken we gelijk ook samen een contentkalender! Bel me: 06-24799842

Deel dit bericht!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • LinkedIn
    Erik Jan
    Ik help drukke juridische dienstverleners zich te onderscheiden in hun snel veranderende markt. Ik laat zien hoe een persoonlijke manier van communiceren daarbij kan helpen. In een vak waarin de vent (m/v) belangrijker is dan de tent, leidt dit tot meer klanten en meer omzet. Verder praten?
    Recente berichten

    Geef een reactie

    Neem contact op

    Niet leesbaar? Verander de tekst.

    Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken